Back to News
Lensler

TTARTISAN 35mm T2.1 Çift Bokehli Sinema Lensi

Ömer Faruk
Apr 22, 2025
Comments
TTARTISAN 35mm T2.1 Çift Bokehli Sinema Lensi

Sıradanlıktan Kurtulun, Karakter Dolu Görüntüler Yaratın

TTARTISAN 35mm T2.1 Çift Bokehli Sinema Lensi Görsel hikaye anlatıcılığının giderek daha rekabetçi hale geldiği günümüz dünyasında, film yapımcıları ve videograflar kendilerini ve eserlerini farklı kılacak araçlar arıyorlar. Standart, klinik olarak keskin görüntülerin ötesine geçerek, izleyiciyi duygusal olarak içine çeken, benzersiz bir estetiğe sahip görseller yaratma arzusu giderek artıyor. İşte tam bu noktada, TTARTISAN gibi yenilikçi markalar devreye giriyor. Özellikle uygun fiyatlı, manuel odaklı ve sıklıkla alışılmadık optik karakterlere sahip lensleriyle tanınan TTArtisan , bu yeni 35mm T2.1 Çift Bokehli Sinema Lensi ile "Sıradanlıktan Kurtulun" vaadini somutlaştırıyor. Bu lensin temel vaadi, tek bir gövdede iki tamamen farklı bokeh (arka plan bulanıklığı) karakteri sunarak, yaratıcılara post prodüksiyona gerek kalmadan, çekim anında eşsiz bir görsel esneklik sağlamasıdır. "Karakter Dolu" olarak nitelendirilebilecek bu çift kimlikli lens, hem rüya gibi "Kabarcık" (Bubble) bokeh efektleri hem de ipeksi "Yumuşak" (Soft) bulanıklıklar üretebiliyor. TTArtisan'ın genellikle modern, yüksek düzeyde düzeltilmiş lenslerde eksik olan belirli optik karakterleri (dairesel bokeh, kabarcık bokeh, yüksek diyafram açıklığı gibi) erişilebilir fiyatlarla sunma felsefesi, bu lensin tasarımında da kendini gösteriyor. Bu lens, teknik mükemmellikten ziyade, belirli estetik görünümleri ve yaratıcı ifadeyi önceliklendiren bir araç olarak konumlanıyor. Bu makalede, TTARTISAN 35mm T2.1'in teknik özelliklerini, benzersiz çift bokeh mekanizmasını, optik performansını, sinema lensi özelliklerini, hedef kitlesini ve piyasadaki yerini detaylı bir şekilde inceleyerek, bu sıradışı lensin potansiyelini ve sunduğu değeri ortaya koyacağız.  

Teknik Özellikler ve Sağlam Yapı: Sinema Dünyasına Hazır

TTARTISAN 35mm T2.1, modern sinematografi ihtiyaçları göz önünde bulundurularak tasarlanmış, dikkat çekici özelliklere sahip bir lenstir. Temel teknik detayları, hem esneklik hem de profesyonel kullanım için sağlam bir temel sunar:

  • Odak Uzaklığı: 35mm. Bu klasik odak uzaklığı, geniş sahneleri yakalamak ile detaylara odaklanmak arasında mükemmel bir denge sunar ve insan gözünün görüş açısına yakın bir perspektif sağlayarak hikaye anlatımı için ideal bir seçimdir. Çevresel bağlamı duygusal ifadeyle birleştirmek için sıklıkla tercih edilir.  
  • Diyafram Aralığı: T2.1 - T22. Hızlı T2.1 maksimum diyafram açıklığı, düşük ışık koşullarında mükemmel parlaklık sağlamanın yanı sıra, sığ alan derinliği yaratarak konuyu arka plandan ayırmayı kolaylaştırır. Diyafram halkası "declicked" yani tıklama yapmayan yapıdadır, bu da çekim sırasında pürüzsüz ve sessiz diyafram ayarlamalarına olanak tanır; bu, video çekimleri için kritik bir özelliktir. T-stop (Transmission Stop) kullanımı, F-stop'a göre lensin gerçek ışık geçirgenliğini daha doğru bir şekilde belirttiği için farklı lensler arasında veya farklı çekimlerde tutarlı pozlama sağlamada sinematograflar için önemlidir.  
  • Sensör Kapsamı: Tam Kare (Full Frame). Bu lens, tam kare sensörlü kameralarla uyumlu olduğu gibi, APS-C sensörlü kameralarda da (kırpma faktörü uygulanarak) kullanılabilir.  
  • Bayonet Seçenekleri: Sony E, Fujifilm X, Nikon Z, Canon RF ve L-mount (Leica/Panasonic/Sigma) gibi popüler aynasız fotoğraf makinesi sistemleri için mevcuttur. Bu geniş uyumluluk, lensin farklı sistemlere sahip kullanıcılar tarafından erişilebilir olmasını sağlar. (Mevcut bilgilerde PL yuvası seçeneği belirtilmemiştir.)  
  • Optik Tasarım: 10 element 7 grup şeklinde bir optik yapıya sahiptir. Üretici tarafından sağlanan bilgilerde, Asferik (ASP) veya Düşük Dağılımlı (ED) gibi özel optik elemanların kullanıldığına dair bir bilgi bulunmamaktadır. Bu durum, lensin karakterini veya maliyetini etkileyen bilinçli bir tasarım tercihi olabilir, zira TTArtisan'ın diğer bazı lenslerinde bu tür elemanlar belirtilmektedir.  
  • Diyafram Bıçakları: 11 adet diyafram bıçağı bulunur. Çok sayıda bıçak, özellikle diyafram biraz kısıldığında bile daha dairesel bokeh toplarının oluşmasına yardımcı olur.  
  • Filtre Çapı: 82mm filtre çapına sahiptir. Bu, 35mm bir prime lens için nispeten büyük olsa da, sinema lensleri için oldukça standart bir boyuttur ve çeşitli filtrelerin (ND, polarize, efekt filtreleri) takılmasına olanak tanır.  
  • Dişli Modülü: Hem odak hem de diyafram halkalarında endüstri standardı 0.8 MOD dişliler bulunur. Bu, lensin follow focus sistemleri, motorlar ve diğer sinema aksesuarlarıyla sorunsuz bir şekilde kullanılabilmesini sağlar.  
  • Ağırlık ve Boyutlar: Ağırlığı, seçilen bayonete bağlı olarak yaklaşık 678g ile 735g arasında değişir. Bu, standart bir 35mm fotoğraf lensine göre ağırdır, ancak sağlam metal yapılı bir sinema lensi için tipik bir ağırlıktır. Boyutları da bayonete göre küçük farklılıklar gösterir; örneğin uzunluk yaklaşık 79mm ila 83mm, çap ise yaklaşık 60mm ila 66.5mm civarındadır.  

Lensin yapısı tamamen metalden (Havacılık Alüminyumu) oluşur, bu da zorlu çekim koşullarına dayanıklılık ve profesyonel bir his sunar. Tamamen manuel bir lenstir; yani otomatik odaklama (AF), elektronik diyafram kontrolü, elektronik kontaklar veya görüntü sabitleme (IS/VR/OSS) gibi özellikler bulunmaz. Bu, operatörün tam kontrol sahibi olmasını gerektirir ancak aynı zamanda daha dokunsal ve kasıtlı bir çekim deneyimi sunar. Dikkat çeken bir diğer tasarım detayı ise ön elementin oldukça derine gömülü olmasıdır; bu durum, harici bir parasoleye ihtiyaç duymadan dahili bir parasoley görevi görerek istenmeyen ışık sızmalarını bir dereceye kadar engellemeye yardımcı olabilir.  

Aşağıdaki tablo, lensin temel teknik özelliklerini özetlemektedir:

Tablo 2.1: TTARTISAN 35mm T2.1 Teknik Özellikler Tablosu

ÖzellikDeğer
Odak Uzaklığı35mm
Diyafram AralığıT2.1 - T22 (Tıklamasız/Declicked)
Sensör KapsamıTam Kare (Full Frame)
Bayonet SeçenekleriE / X / Z / RF / L
Optik Yapı10 Element / 7 Grup
Diyafram Bıçakları11 adet
Filtre Çapı82mm
Minimum Odak Mesafesi (MFD)Soft Mod: 0.28m / Bubble Mod: 0.55m
Odak Halkası Dönüş AçısıSoft Mod: ~310∘-313∘ / Bubble Mod: ~131∘-135∘
Dişli Modülü0.8 MOD (Odak ve Diyafram)
AğırlıkYaklaşık 678g - 735g (Bayonete bağlı)
MalzemeHavacılık Alüminyumu (Tamamen Metal)

Bu tablo, lensin temel yeteneklerini ve özellikle çift bokeh modları arasındaki MFD ve odak atımı gibi kritik farklılıkları bir bakışta görmeyi sağlar.  

Lensin Kalbi: Eşsiz Çift Bokeh (Dual-Bokeh) Yeteneği

TTARTISAN 35mm T2.1'i piyasadaki diğer lenslerden ayıran en temel ve heyecan verici özelliği, şüphesiz çift bokeh (Dual-Bokeh) yeteneğidir. Bu özellik, tek bir lens kullanarak iki farklı ve belirgin arka plan bulanıklığı stili arasında geçiş yapma imkanı sunar, bu da onu benzersiz bir yaratıcı araç haline getirir.  

Bokeh Modları ve Karakteristikleri:

Lens, kullanıcılara iki ana bokeh modu sunar:

  • "Bubble" (Kabarcık) Bokeh: Bu mod seçildiğinde, lens arka planda rüya gibi, belirgin kenarlı, dairesel ve adeta "yüzen kabarcıklar" veya "sabun köpüğü" gibi görünen bokeh topları üretir. Bu efekt, özellikle arka plandaki noktasal ışık kaynaklarında belirginleşir ve görüntüye göz alıcı, dikkat çekici ve bazen "yoğun" olarak tanımlanabilecek bir karakter katar. Vintage lenslerin veya belirli özel optik tasarımların ürettiği bokeh efektlerini andıran bu görünüm, romantik, masalsı veya fantastik bir atmosfer yaratmak için kullanılabilir.  
  • "Soft" (Yumuşak) Bokeh: Bu mod ise daha geleneksel, pürüzsüz ve kremsi bir arka plan bulanıklığı sunar. TTArtisan'a göre, bu mod aynı zamanda görüntüye genel bir "filtre benzeri yumuşaklık" katarak detayları daha narin bir şekilde işler. Bu özellik, konunun keskinliğinin bir miktar azaldığı anlamına gelse de, özellikle yakın plan portreler ve dikkatin dağılmaması gereken duygusal sahneler için idealdir; arka planın yumuşakça eriyip gitmesi istenir.  
kamera lensi merceği objektif

Mekanizma: Bokeh Geçiş Kolu

Bu iki farklı bokeh karakteri arasında geçiş, lens gövdesinin üzerinde bulunan fiziksel bir kaydırıcı veya kol (lever) aracılığıyla yapılır. Bu mekanizmanın en dikkat çekici yönlerinden biri, tıklamasız (clickless) olmasıdır. Bu, kullanıcıların sadece iki uç mod (tamamen Soft veya tamamen Bubble) arasında seçim yapmakla kalmayıp, kolu bu iki nokta arasında herhangi bir ara pozisyonda bırakarak bokeh efektini ince ayarlayabilecekleri anlamına gelir. Bu, bokeh karakteri üzerinde daha nüanslı bir kontrol sağlayarak yaratıcı olasılıkları daha da genişletir. İncelemelere göre, bu tür ayarlanabilir ve ara pozisyonlara izin veren bir bokeh kontrol mekanizması oldukça nadirdir ve bu lensi benzersiz kılar. Mekanizmanın lens içindeki tam olarak nasıl çalıştığı (örneğin hangi optik elemanları hareket ettirdiği) üretici tarafından detaylandırılmamış olsa da, dış kontrolü ve sonuçları oldukça belirgindir.  

Pratik Sonuçlar: Odaklama Üzerindeki Etkiler

Bokeh modları arasında geçiş yapmanın sadece arka plan bulanıklığının görünümünü değil, aynı zamanda lensin temel odaklama davranışlarını da önemli ölçüde değiştirdiğini anlamak kritik öneme sahiptir:

  • Minimum Odak Mesafesi (MFD): İki mod arasında MFD açısından büyük bir fark vardır:
    • Soft Mod MFD: 0.28 metre (yaklaşık 11 inç). Bu, konuya oldukça yaklaşmayı mümkün kılar ve detay çekimleri, yakın portreler veya ürün çekimleri için büyük bir avantaj sağlar.  
    • Bubble Mod MFD: 0.55 metre (yaklaşık 21.7 inç). Bu, Soft moda göre neredeyse iki kat daha uzaktır ve bu modda yakın çekim yapma yeteneğini önemli ölçüde sınırlar.  
  • Odak Halkası Dönüş Açısı (Focus Throw): Odak halkasının minimum odaktan sonsuza dönmesi için gereken açı da modlar arasında çarpıcı biçimde farklıdır:
    • Soft Mod Odak Atımı: Yaklaşık 310∘ ila 313∘. Bu çok uzun odak atımı, özellikle sinema lenslerinde aranan bir özelliktir, çünkü odaklamada çok hassas ayarlamalar yapmaya olanak tanır.  
    • Bubble Mod Odak Atımı: Yaklaşık 131∘ ila 135∘. Bu, Soft moda göre çok daha kısa bir atımdır ve daha hızlı odak değişikliklerine izin verir ancak hassasiyeti azaltır.  

Bu farklılıkları kullanıcıya göstermek için odak halkası üzerinde çift renkli (beyaz ve turuncu gibi) işaretlemeler bulunur; her renk farklı bir moda karşılık gelen odak mesafelerini gösterir.  

MFD ve odak atımındaki bu köklü değişiklikler, bokeh değiştirme mekanizmasının sadece basit bir diyafram ayarı veya küresel sapma kontrolü olmadığını güçlü bir şekilde göstermektedir. Bu tür büyük mekanik ve optik davranış değişiklikleri, kaydırıcı kolun lens içindeki optik elemanları veya grupları fiziksel olarak yeniden konumlandırdığını, yani lensin optik formülünü aktif olarak değiştirdiğini düşündürmektedir. Basit bir diyafram değişikliği veya sadece küresel sapmayı ayarlayan bir mekanizma (bazı diğer lenslerde görüldüğü gibi ), MFD veya odak atımını bu kadar dramatik şekilde etkilemezdi. Dolayısıyla, bu lens, aynı gövde içinde, kol ile aktive edilen, farklı kullanım ve optik özelliklere sahip iki farklı lens konfigürasyonu sunuyor gibidir. Bu durum, bir sonraki bölümde ele alınacak olan performans özelliklerinin (keskinlik, pusluluk, odak kayması vb.) neden modlar arasında bu kadar farklılık gösterebileceğini de açıklar ve lensin tutarlılıktan çok karakter odaklı olduğunu pekiştirir.  

Optik Performans Mercek Altında: Karakterin Bedeli?

TTARTISAN 35mm T2.1'in benzersiz çift bokeh özelliği heyecan verici olsa da, bir lensin genel değeri optik performansıyla yakından ilişkilidir. 10 element / 7 grup yapısını ve özel optik elemanların (Asferik, ED) belirtilmediğini akılda tutarak, mevcut incelemelere dayanan performans analizine bakalım:  

Keskinlik Analizi:

Lensin keskinlik performansı, seçilen moda ve kullanılan diyafram açıklığına göre önemli ölçüde değişiklik göstermektedir.  

  • Soft Mod (Geniş Açık - T2.1): Merkezde iyi bir keskinlik seviyesi sunsa da, özellikle sonsuz ve portre mesafelerinde belirgin bir pusluluk (haze) ve parlak alanlarda yayılma (highlight smearing) gözlemlenir. Bu durum, algılanan genel keskinliği ve kontrastı düşürür. Bazı kaynaklar da bu modda konunun o kadar keskin tanımlanmayacağını belirtir. Görüntünün orta kısımları (midframe) ve köşeler merkezden daha zayıftır. Yakın çekim mesafelerinde keskinlik daha iyi olsa da pusluluk devam eder.  
  • Bubble Mod (Geniş Açık - T2.1): Merkez keskinliği pusluluk sorunu olmadan çok iyi seviyededir. Ancak orta kısımlar vasat, köşeler ise oldukça zayıftır. Yakın çekimlerde ise keskinlik yine çok iyidir.  
  • Diyaframı Kapatmak: Diyaframı kısmak, her iki modda da keskinliği artırır ve özellikle Soft moddaki pusluluğu azaltır. Soft modda merkez keskinliği T4 civarında mükemmel seviyeye ulaşırken, köşeler geride kalmaya devam eder. Bubble modda merkez daha da keskinleşir, ancak köşeler çok yavaş iyileşir ve ancak T11 gibi çok kısık diyaframlarda 'iyi' seviyeye ulaşır. Yakın çekimlerde ise her iki modda da diyaframı hafifçe kısmak (T2.8/T4) keskinliği mükemmel seviyeye çıkarır.  

Pusluluk (Haze) ve Kontrast:

Soft modun, özellikle T2.1'de, belirgin bir pusluluk sergilediği ve bunun kontrastı düşürdüğü açıkça belirtilmelidir. Bubble modu ise genellikle geniş açık diyaframda daha iyi kontrast sunar. Soft moddaki bu pusluluk ve genel yumuşaklık, lensin "filtre benzeri yumuşaklık" sağlama hedefiyle ilişkili olabilir ve kasıtlı olarak düzeltilmemiş veya az düzeltilmiş küresel sapmadan kaynaklanıyor olabilir. Küresel sapma, teknik olarak bir kusur olsa da, bazı lenslerde (özellikle vintage veya portre lenslerinde) aranan yumuşak, parlak bir görünüm yaratmak için kullanılır. Soft modun bu özellikleri sergilerken, Bubble modun daha keskin merkezli olması ve pusluluk/odak kayması göstermemesi, mekanizmanın Soft görünümü için bu sapmaları aktif olarak ortaya çıkardığını veya artırdığını düşündürmektedir. Bu nedenle, Soft modu seçen kullanıcılar, bu doğal yumuşaklığı T2.1'de istenen estetiğin bir parçası olarak kabul etmelidir. Ancak bu, Soft modun T2.1'de kenardan kenara kritik keskinlik gerektiren uygulamalar için daha az uygun olduğu anlamına gelir.  

Vinyet (Vignetting):

Lens, her iki modda da, 16:9 video formatı kırpması dikkate alındığında bile oldukça yüksek vinyet (köşe kararması) sergiler. İlginç bir şekilde, diyaframı kısmak köşelerdeki aydınlanmayı önemli ölçüde iyileştirmez ve hatta Bubble modunda durumu daha da kötüleştirebilir. Bu durum, vintage bir görünüm elde etmek için yaratıcı bir şekilde kullanılabilir, ancak teknik olarak bir kusurdur. Başka bir TTArtisan 35mm lens incelemesinde de ağır vinyet bir eksi olarak belirtilmiştir.  

Kromatik Aberasyonlar (CA - Renk Sapmaları):

  • Boylamsal CA (LoCA): Odak düzleminin önünde veya arkasında oluşan renk saçaklanmaları (genellikle yeşil/macenta). Soft modda az miktarda bulunur. Bubble modunda ise açıkça mevcuttur ve en aza indirmek için diyaframı T5.6 veya T8'e kadar kısmak gerekebilir.  
  • Yanal CA (LaCA): Görüntünün kenarlarına doğru oluşan renk saçaklanmaları (genellikle mavi/sarı veya kırmızı/camgöbeği). Her iki modda da hafif ve ihmal edilebilir düzeydedir, post prodüksiyonda kolayca düzeltilebilir.  
  • Ayrıca, Soft modda sonsuz odaklamada, diyaframdan bağımsız olarak köşelerde görünür yeşil saçaklanma rapor edilmiştir.  

Parlamaya Karşı Direnç (Flare Resistance):

Lens, güçlü ışık kaynakları kadrajın içinde veya yakınındayken parlamaya (flare) ve hayalet görüntülere (ghosting) eğilimlidir. Bu, dikkatli ışık kontrolü veya kasıtlı olarak sanatsal bir etki yaratmak için kullanılmasını gerektirir. Başka bir TTArtisan 35mm lens için de parlama sorunları bir eksi olarak not edilmiştir.  

Odak Kayması (Focus Shift):

Lens, Soft modda odak kayması sergiler; yani diyafram kısıldıkça netlik düzlemi geriye doğru kayar. Bu durum, genellikle düzeltilmemiş küresel sapmanın bir göstergesidir. Bubble modunda ise odak kayması gözlemlenmemiştir.  

Odak Soluması (Focus Breathing):

Bir sinema lensi olarak pazarlanmasına rağmen, TTARTISAN 35mm T2.1 her iki modda da belirgin odak soluması (odak mesafesi değiştirildiğinde görüntü açısının veya büyütmenin değişmesi) gösterir. Bu, özellikle profesyonel sinematografide odaklama sırasında kadrajın değişmemesi istendiğinden önemli bir dezavantajdır. Başka lensler için yapılan incelemelerde de odak solumasının birçok kameraman için kabul edilemez olduğu belirtilmiştir.  

Bu performans özellikleri, lensin "sinema tarzı" veya "sinema modifiyeli" olarak tanımlanmasının daha doğru olacağını göstermektedir. Endüstri standardı dişliler ve T-stop'lar gibi fiziksel arayüzleri benimserken, odak soluması kontrolü ve optik tutarlılık gibi üst düzey sinema lenslerinden beklenen katı performans standartlarından ödün vermektedir. Bu lens, teknik hassasiyetten çok yaratıcı etkiyi önceliklendirir. Çift bokeh sisteminin sağladığı değişken karakter, odak soluması ve tutarlı kullanım (değişken odak atımı) gibi alanlarda taviz verilmesine yol açmıştır.  

Sinematograflar İçin Tasarım: Artıları ve Eksileri

TTARTISAN 35mm T2.1, özellikle bağımsız film yapımcıları ve videograflar düşünülerek tasarlanmış çeşitli sinema dostu ergonomik özellikler sunar. Ancak, benzersiz çift bokeh mekanizması bazı kullanım zorluklarını da beraberinde getirir.

Sinema Lensi Ergonomisi:

  • Dişli Halkalar (0.8 MOD): Hem odak hem de diyafram halkalarında bulunan endüstri standardı 0.8 MOD dişliler, lensin follow focus üniteleri, lens motorları, matte box'lar ve diğer profesyonel sinema aksesuarlarıyla tam uyumlu olmasını sağlar. Bu, sette verimli ve hassas kontrol için esastır.  
  • Tıklamasız (Declicked) Diyafram Halkası: Diyafram halkasının tıklama yapmadan T2.1'den T22'ye kadar pürüzsüzce dönmesi, çekim sırasında pozlamada ani sıçramalar olmadan yumuşak geçişler yapılmasına olanak tanır. Bu, özellikle değişen ışık koşullarında veya yaratıcı efektler için diyafram çekimleri (iris pulls) yaparken kritik öneme sahiptir.  
  • T-Stop Kullanımı: Lensin diyafram değerlerinin F-stop yerine T-stop (Transmission Stop) olarak belirtilmesi, farklı lensler kullanıldığında bile tutarlı ışık iletimi ve dolayısıyla tutarlı pozlama sağlar. Bu, profesyonel iş akışlarında zaman kazandıran ve tutarlılığı artıran bir özelliktir (Tüm sinema lensi tanımlamalarında T2.1 derecelendirmesiyle ima edilmiştir ).  
  • Manuel Odaklama: Tamamen manuel odaklama, operatörün netlik üzerinde tam ve hassas kontrol sahibi olmasını sağlar. Otomatik odaklamanın olmaması bazıları için bir sınırlama olsa da, sinematografide kasıtlı ve tekrarlanabilir odak çekimleri (focus pulls) için manuel odaklama sıklıkla tercih edilir.  
  • Sağlam Yapı: Tamamen metal konstrüksiyon, lensin zorlu set ortamlarında kullanıma dayanıklı olmasını sağlar ve profesyonel bir his verir.  

Kullanım Zorlukları:

  • Değişken Odak Atımı: Soft moddaki çok uzun (~310∘) ve Bubble moddaki çok daha kısa (~135∘) odak atımı arasındaki büyük fark, odak çeken (focus puller) operatörler için bir zorluk oluşturabilir. Modlar arasında geçiş yapıldığında kas hafızasının ve odaklama tekniğinin adapte edilmesi gerekir, bu da hızlı tempolu çekimlerde tutarsızlığa yol açabilir.  
  • Değişken MFD: Minimum odak mesafesinin modlar arasında (Soft: 0.28m, Bubble: 0.55m) değişmesi, çekim planlamasını ve sahnelemeyi (blocking) etkiler. Bir modda mümkün olan bir yakın çekim, diğer moda geçildiğinde mümkün olmayabilir.  

Performansla İlgili Hususlar (Bölüm 4'ün Özeti):

  • Odak Soluması: Belirgin odak solumasının varlığı, profesyonel sinematografi standartları açısından bir dezavantajdır, çünkü odak değiştirirken kadrajın değişmesine neden olur.  
  • Vinyet: Güçlü vinyet, post prodüksiyonda düzeltme gerektirebilir veya stilistik bir tercih olarak kabul edilmelidir.  
  • Parlama: Parlamaya yatkınlık, özellikle kontrolsüz ışık kaynaklarının olduğu durumlarda dikkatli ışıklandırma veya lens siperliği (matte box) kullanımını gerektirir.  

Sonuç olarak, TTARTISAN 35mm T2.1, sinema lenslerinin fiziksel ergonomisini (dişliler, tıklamasız diyafram, T-stoplar, sağlam yapı) benimserken, benzersiz çift bokeh özelliğinin getirdiği optik ve kullanım değişkenlikleri nedeniyle bazı performans ve tutarlılık ödünleri vermektedir. Bu durum, onu üst düzey sinema prodüksiyonlarından ziyade, yaratıcı ifadeyi ve benzersiz görünümleri önceliklendiren projeler için daha uygun hale getirir.

Kimler İçin İdeal? Hedef Kitle ve Yaratıcı Uygulamalar

TTARTISAN 35mm T2.1 Dual-Bokeh Cine Lens, sunduğu benzersiz özellikler ve belirli performans profili nedeniyle evrensel bir çözümden ziyade, belirli bir kullanıcı kitlesine ve yaratıcı hedeflere hitap eden özel bir araçtır.

Hedef Kitle Profili:

Bu lensin en çok hitap edeceği kullanıcılar şunlardır:

  • Bağımsız Film Yapımcıları ve Bütçe Odaklı Videograflar: Özellikle kısıtlı bütçelerle çalışıp projelerine ayırt edici bir görsel stil katmak isteyenler için caziptir. Lensin uygun fiyatı ve sunduğu çift karakter, pahalı lens setlerine veya post prodüksiyon efektlerine harika bir alternatif sunar.  
  • Müzik Videosu Yönetmenleri ve Yaratıcıları: Müzik videolarında sıklıkla aranan dikkat çekici, stilize ve atmosferik görünümleri (özellikle Bubble modu ile) doğrudan kamera içinde elde etme imkanı sunar.
  • Reklam ve Tanıtım Filmi Yaratıcıları: Belirli bir ruh halini, karakteri veya marka kimliğini yansıtmak için özgün görsel efektler arayan ticari projelerde kullanılabilir.
  • Portre Fotoğrafçıları ve Videografları: Özellikle bokeh efektleriyle oynamayı seven ve denemek isteyenler için ilginç bir seçenektir. Soft mod, duygusal portreler için yumuşak bir arka plan sağlarken , Bubble modu daha sanatsal ve deneysel portreler için kullanılabilir.  
  • İçerik Üreticileri: YouTube, Instagram gibi platformlarda görsel olarak farklılaşmak ve izleyicilerin dikkatini çekmek isteyen içerik üreticileri için değerli bir araç olabilir.
  • Karakteri ve Kamera İçi Efektleri Önceliklendirenler: Teknik mükemmellik veya otomatik odaklama kolaylığı yerine, lensin sunduğu benzersiz karakteri, dokuyu ve doğrudan çekim anında elde edilen efektleri önemseyen kullanıcılar için idealdir.  
  • "Vintage" veya "Detuned" Görünüm Arayanlar: Gerçek vintage lenslerin getirebileceği zorluklar veya post prodüksiyonda efekt oluşturma zahmeti olmadan, benzer bir estetiği modern bir lensle yakalamak isteyenler için çekici olabilir.  

Potansiyel Kullanım Alanları:

  • Rüya gibi, romantik, fantastik veya nostaljik atmosfer gerektiren anlatı sahneleri (özellikle Bubble modu).
  • Yumuşak, pürüzsüz arka planların istendiği duygusal yakın çekimler ve portreler (Soft mod).
  • Görsel olarak güçlü bir imzanın veya belirli bir estetiğin ön planda olduğu projeler.
  • T2.1 diyafram açıklığı sayesinde düşük ışık koşullarında çekim yapılması gereken durumlar.  
  • Sinema lensi olmasına rağmen, boyut ve ağırlığı tolere edilebilirse, benzersiz karakteri için fotoğrafçılıkta da kullanılabilir.  

Kimler İçin Uygun Olmayabilir:

  • Üst düzey sinema prodüksiyonlarında mutlak optik tutarlılık, sıfıra yakın odak soluması ve öngörülebilir kullanım bekleyen profesyonel sinematograflar.
  • Otomatik odaklamaya ihtiyaç duyan kullanıcılar.
  • Geniş açık diyaframda kenardan kenara kusursuz keskinlik talep edenler.
  • Hızlı, öngörülebilir ve mod değiştirme karmaşıklığı olmadan çalışması gereken "run-and-gun" tarzı çekim yapanlar.

Bu lensin doğası gereği, geniş bir kullanım alanına sahip standart bir 35mm prime lensten farklı olarak, kasıtlı ve bilinçli bir seçim gerektiren özel bir araç olduğu açıktır. Çift modları, farklı kullanım özellikleri (MFD/odak atımı) ve belirgin optik karakterleri (Bubble/Soft bokeh, pusluluk, vinyet, soluma), onu evrensel bir iş atından ziyade, belirli bir amaca hizmet eden bir "efekt" lensi haline getirir. Başarısı, kullanıcının belirli bir çekim veya proje için özellikle Bubble veya Soft efektini istemesine ve bu görünüme ulaşmak için lensin kendine özgü kullanımına ve optik özelliklerine uyum sağlamaya istekli olmasına bağlıdır. Herkese hitap etmese de, doğru kullanıcının elinde, kasıtlı yaratıcı kararları ödüllendiren ve ilham veren bir araç olabilir.  

Piyasaya Çıkış, Fiyat ve Sonuç: Karakter mi, Ödün mü?

TTARTISAN 35mm T2.1 Dual-Bokeh Cine Lens'in piyasadaki konumu, sunduğu benzersiz özellikler ve fiyat noktasıyla belirlenir.

Piyasa Bağlamı:

  • Lansman Tarihi: Lens, çeşitli kaynaklara göre Nisan 2025 civarında duyurulmuş ve piyasaya sürülmüştür. Bu tarihler, lensin nispeten yeni bir ürün olduğunu göstermektedir.  
  • Fiyat: Lansman fiyatı yaklaşık $380 USD / £368 GBP olarak belirtilmiştir. Bu fiyatlandırma, tam kare sensörü kapsayan, sinema tarzı ergonomiye sahip ve özellikle benzersiz çift bokeh özelliği sunan bir lens için oldukça uygun ve rekabetçidir. Bu durum, lensi bütçe odaklı yaratıcılar için son derece cazip kılmaktadır.  
  • Bulunabilirlik: Lens, TTArtisan'ın resmi web mağazası , Pergear gibi distribütörler ve muhtemelen diğer yetkili satıcılar aracılığıyla temin edilebilir. Resmi kanallardan genellikle küresel gönderim ve garanti hizmeti sunulmaktadır.  

Sentez: Değer Önermesi

TTARTISAN 35mm T2.1'in değerini değerlendirirken, güçlü ve zayıf yönlerini dengeli bir şekilde ele almak gerekir:

  • Güçlü Yönler:
    • Tek lenste benzeri görülmemiş çift bokeh (Bubble/Soft) esnekliği.
    • Benzersiz ve ayırt edici görünümler yaratma potansiyeli.
    • Hızlı T2.1 maksimum diyafram açıklığı.
    • Profesyonel sinema ergonomisi (0.8 MOD dişliler, tıklamasız diyafram).
    • Sağlam, tamamen metal yapı.
    • Tam kare sensör kapsama alanı.
    • Geniş bayonet uyumluluğu (E, X, Z, RF, L).
    • Özelliklerine göre çok çekici ve uygun fiyat noktası.
  • Zayıf Yönler:
    • Modlar arasında önemli optik ve kullanım farklılıkları (MFD, odak atımı).
    • Soft modda T2.1'de belirgin pusluluk ve yumuşaklık (bazıları için istenmeyen olabilir).
    • Yüksek vinyet (köşe kararması).
    • Belirgin odak soluması (focus breathing).
    • Parlamaya karşı hassasiyet.
    • Soft modda odak kayması.
    • Köşe keskinliğinin zayıf olması (özellikle Bubble modunda T2.1'de)..  

Final Kararı: Karakter Dolu Bir Seçim

Sonuç olarak, TTARTISAN 35mm T2.1 Dual-Bokeh Cine Lens, her şeyden önce karakter ve yaratıcı seçenek sunan bir lenstir. Genellikle birden fazla lens veya karmaşık post prodüksiyon teknikleri gerektiren görsel stilleri, doğrudan kamera içinde, tek bir uygun fiyatlı paketle sunar. Bu, "Sıradanlıktan Kurtulun"mak isteyen film yapımcıları ve videograflar için güçlü bir çekim noktasıdır.  

Ancak bu benzersiz esneklik, belirli ödünlerle birlikte gelir. Kullanıcılar, teknik optik mükemmellikten (özellikle keskinlik tutarlılığı, soluma kontrolü, vinyet) ve öngörülebilir, tutarlı kullanımdan (sabit MFD ve odak atımı) feragat ederek bu çift karakterli yapıyı elde ederler.

Bu lens herkes için değildir. Ancak, sınırlamalarını anlayan ve özellikle sunduğu "Bubble" veya "Soft" estetiğini hikayelerini anlatmak için aktif olarak arayan yaratıcılar için TTARTISAN 35mm T2.1, piyasada neredeyse rakipsiz, dikkat çekici bir değer sunar. "Karakter Dolu" görseller peşinde koşan ve bütçesini düşünen film yapımcıları ve videograflar için kesinlikle değerlendirilmesi gereken, ilham verici ve sıradışı bir araçtır.

kaynaklar: ttartisan, digitalcamereaworld, nofilmschool

Yorumlar (0)

Sohbete Katıl

Yorum yapmak için giriş yapın.

Giriş Yap / Kayıt Ol